6 توصیه برای لاغری بعد از بارداریاگر بعد از زایمان کاری برای کاهش وزنتان نکنید امکان دارد که بعد از 15 تا 20 سال دیگر دچار اضافه وزن بیش از حد یا چاقی مفرط شوید. اما باید توجه داشته باشید که برای کاهش وزن بعد از بارداری حداقل 9 ماه زمان لازم است. پس باید صبور باشید. در این مقاله ما 6 توصیه برایتان داریم تا شما را به تدریج به وزن اولیه*تان برگرداند.
دور رژیم*های لاغری را خط بکشیدشاید کمی عجیب به نظر بیاید اما رژیم*های سفت و سخت می*تواند تمام نقشه*های شما را برای لاغری نقش بر آب کند. شما خودتان را از غذاهای مورد علاقه*تان محروم می*کنید و در عین حال به دلیل وظایف مادرانه*ای که به دوشتان افتاده استرس زیادی دارید. این شرایط می*تواند استرس*تان را افزوده و اضافه وزن نصیبتان کند.
اگر بعد از بارداری به عادت*های غذایی سالم برگردید و به اندازه غذا بخورید به تدریج به وزن قبلی خود بر می*گردید.به جای این که یک رژیم لاغری نفس گیری را دنبال کنید تغذیه*ی سالم و متعادلی داشته باشید. میان وعده های سالمی در خانه داشته باشید و اجازه ندهید گرسنگی هلاکتان کند. در طول روز چند تکه سیب، هویج و بیسکوییت گندم دم دستتان باشد. مهم نیست که قرار است چند کیلو وزن کم کنید. سعی کنید که روزانه کمتر از 1800 کالری دریافت نکنید به خصوص اگر شیر می*دهید.
غذاهای مغذی و خوب میل کنیدزمانی که شما مادر می*شوید بدنتان به غذای بیشتری احتیاج دارد به ویژه زمانی که شیر می*دهید. غذاهایی را انتخاب کنید که در عین کم کالری و کم چرب بودن بیشترین میزان مواد مغذی را به بدنتان برساند.* ماهی یکی از این غذاهای ایده آل است زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می*باشد که برای رشد ذهنی و سیستم عصبی کودک شما نیز لازم است.
پس، از مصرف ماهی*های صید شده از آب*های سرد غافل نشوید.نتایج پژوهش*ها نشان می*دهد مادرهایی که 5 ساعت و یا کمتر می*خوابند به راحتی نمی*توانند از شر اضافه وزن دوره*ی بارداری خلاص شوند* شیر و ماست نیز سرشار از کلسیم بوده و به استحکام استخوان*های شما کمک می*کنند.

* پروتئین*ها را فراموش نکنید. گوشت قرمز کم چرب، مرغ بدون پوست و لوبیا حاوی چربی کمی بوده و در عین حال سرشار از پروتئین و فیبرند. این مواد غذایی برای شما مفید بوده و مدت زمان طولانی سیر نگهتان می*دارند.مایعات زیادی بنوشیدنوشیدن مایعات زیاد در طول روز باعث می*شود که بدن شما دهیدراته نشود یعنی آب خود را از دست ندهید. از این گذشته آب باعث سیری می*شود نمی*گذارد که در خوردن زیاده*روی کنید.
نتایج برخی مطالعات نشان می*دهند که آب می*تواند متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. برای اینکه بدانید روزانه به چه میزان آب نیاز دارید رنگ ادرار و دفعاتی را که به دستشویی نیاز دارید را مبنا قرار دهید. اگر به میزان کافی آب نوشیده باشید رنگ ادرارتان روشن*تر است و باید هر 3 تا 4 ساعت به دستشویی نیاز داشته باشید.
کمی ورزش کنیدداشتن تغذیه سالم مهم است اما همه ماجرا نیست. اگر قصد دارید وزن کم کنید علاوه بر تغذیه درست به ورزش هم نیازمندید. ایروبیک و نرمش کالریها را میسوزاند و عضلات و استخوانهایتان را تقویت میکند.
ورزش کردن علاوه بر این که وزنتان را کاهش می*دهد فواید دیگری نیز دارد مثل رفع افسردگی، رفع مشکلات خواب و غیره. ورزش استرس*هایتان را کاهش داده و شما را با نشاط می*کند.
پیاده روی با کودکمی*دانیم که نورسیده حسابی وقتتان را می*گیرد و سرتان شلوغ است. لزومی ندارد که به باشگاه بروید. فرزندتان را در کالسکه*اش بگذارید و هر روز پیاده روی تند بکنید. هر هفته باید حداقل 150 دقیقه پیاده روی تند کرده باشید. البته مراقبت از بچه خودش یک فعالیت بدنی محسوب می*شود اما باز لازم است که حرکات ورزشی انجام دهید. در منزل حرکات کششی انجام دهید.
این روزها برنامه های ورزشی در هر شبکه*ای پخش می*شود. توجه داشته باشید که اگر عمل سزارین کرده*اید اول با پزشکتان مشورت کنید. کمی بخوابیدشاید غیر ممکن به نظر برسد که با داشتن یک نوزاد مادرها بتوانند یک دل سیر بخوابند. یعنی خواب 8 ساعت در طول شب در واقع یک آرزو میشود. توجه داشته باشید کم خوابی کاهش وزن را سختتر می*کند.
نتایج پژوهشها نشان میدهد مادرهایی که 5 ساعت و یا کمتر می*خوابند به راحتی نمی*توانند از شر اضافه وزن دوره*ی بارداری خلاص شوند. زمانی که خسته*اید بدنتان کورتیزول و هورمون*های استرس دیگری آزاد میکند که میتوانند به افزایش وزن منجر شوند. در این شرایط حتی نمی*توانید به خودتان برسید و انتخاب مواد غذایی سالم نیز سخت*تر می*شود. برای همین امکان دارد به سمت مصرف مواد غذایی آماده یا فست فودها بروید که سرشار از چربی و گلوسیدها هستند. حتی دیگر نای ورزش کردن هم ندارید. قطعاً این شرایط به نفع شما نیست و برگشت به وزن اولیه*تان را سخت می*کند.زمانی که شما مادر می*شوید بدنتان به غذای بیشتری احتیاج دارد به ویژه زمانی که شیر می*دهید.
غذاهایی را انتخاب کنید که در عین کم کالری و کم چرب بودن بیشترین میزان مواد مغذی را به بدنتان برساندحتماً دوستان و خانواده تان توصیه میکنند زمانی که نوزادتان خواب است شما هم بخوابید. این توصیه*ی خوبی است.
چرت بین روز و زود خوابیدن در شب و یا حداقل زمانی که نوزاد میخوابد به شما کمک میکند خستگی هایتان را کاهش دهید. کمک بگیریداگر به تنهایی نمیتوانید وزن کم کنید از پزشک خود و یا یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصص تغذیه به شما برنامه ای غذایی مناسب میدهد، نیازهای روزانه تان را تأمین میکند و به شما میگوید چگونه و چه ورزشهایی انجام دهید.